gerbenplaisier.reismee.nl

Hong Kong, Macau en Borocay

Vorige week maandag ben ik dus vooral bezig geweest om in Hong Kong te komen. Dit bleek achteraf zeker de moeite waard te zijn.

Dinsdag (19 Juni) ben ik met 2 gasten die in het hostel had ontmoet, Dave en Ryan, naar Lamma Island geweest. Hong Kong bestaat uit een aantal eilanden, waar Lamma er een van is. Tot mijn verbazing was er op dit eiland erg veel natuur, en erg weinig volk te vinden. Auto's waren er niet, die zijn er zelfs verboden. Aardig gek om dan aan de andere kant van het water rijen wolkenkrabbers te zien staan. 's Avonds zijn we naar de Avenue of Stars gegaan. Hier zijn Chinese filmsterren vereeuwigd. Ik kende er niet heel veel van. Toen het donker werd werd er een lasershow gehouden op het water en op de wolkenkrabbers. Nogal mooi!

Woensdag (20 Juni) wilde ik de stad Hong Kong zelf bekijken. Ook hier staan, net als Shanghai, onwijs veel wolkenkrabbers. Echt een bizarre stad. Zo veel, en zo hoog. Om een goed uitzicht te hebben ben ik met een trammetje Victoria's Peak opgereden. Dit trammetje ging vreselijk stijl omhoog. Het uizicht was erg mooi, over een groot stuk van Hong Kong. Zonder smogwolk zou het nog een stuk beter geweest zijn ;)

Donderdag (21 Juni) ben ik met de ferry naar Macau gegaan. Ik wilde daar eigenlijk alleen maar de casino's zien. Die waren niet heel moeilijk te vinden, aangezien een groot deel van Macau uit casino's bestaat. Ik ben ik verschillende casino's geweest (Sands, The Venetian, City of Dreams). The Venetian vond ik het bijzonderst. Zo freaking groot, mega luxe, en totaal over the top. Maar wel erg leuk. Er zijn grachten nagebouwd, waar gondels overheen varen die worden bestuurd door gondeliers die liederen lallen. Er zijn winkels van erg veel erg dure merken. Er zijn vreselijk luxe en dure hotelkamers. En er is natuurlijk een enorm casino, waar talloze Chinezen hun geld verkwisten. Ik mag zelf ook graag een spelletje pokeren. Helaas was het geluk mij ongunstig gezind, dus ik zal de komende tijd wat moeten werken om een vliegticket terug naar NL te kunnen bekostigen.

Vrijdag (22 Juni) ben ik vanaf Hong Kong naar Kalibo (Filipijnen) gevlogen. Ik had namelijk in Hong Kong van Ryan gehoord dat Borocay een erg plezierig eiland is. Hij had me wat foto's laten zien, en het zag er inderdaad niet verkeerd uit. Derhalve heb ik besloten daar maar eens heen te gaan. Vanaf Kalibo ben ik per minibus, ferry en taxi naar mijn hostel in Borocay gegaan. Het is hier bijzonder mooi.

Zaterdag (23 Juni) heb ik vooral aan het strand gelegen. De afgelopen weken waren namelijk erg vermoeiend, en ik had even wat tijd voor mezelf nodig. Even helemaal niks.
Iedereen in het hostel was erg enthousiast over Ariel's Point. Hierheen worden zo nu en dan tours georganiseerd. Lang niet elke dag, want alles (weer, golven en nog allerlei zaken) moet meezitten.

Ik besloot het er zondag (24 Juni) maar eens op te wagen, en ik had gelijk geluk! Aan boord van de boot hoorde ik van een Rus dat hij al 12 dagen elke morgen had gevraagd of er een tour was. Ik had dus duidelijk meer geluk dan deze Rus, en terecht. De trip naar Ariel's Point was inderdaad erg leuk. Je kon er cliff diven, snorkelen en kanoeen. Daarnaast was en gratis onbeperkt eten en drinken. Een gezellig dagje dus! Toen ik van de boot stapte bleek het lot mij opnieuw gunstig gezind te zijn. Er stond namelijk op het strand een man , die mij aansprak om te vragen of Ariel's Point de moeite waard was. Ik meende een Nederlands accent waar te nemen. De man bleek inderdaad Nederlands te zijn! Erg leuk om weer eens Nederlands te praten. Deze man en zijn vrouw reizen al 14 maanden rond. Af en toe werken ze wat, en verder leven ze het goede leven. Het verhaal werd nog mooier toen de man vertelde dat hij gisteren met zijn zoon was gaan duiken. Deze zoon (Niek) bleek hier op Borocay te werken als duikinstructeur! Geweldig! We zijn er gelijk even heen gelopen, ze hebben met wat foto's van het duiken laten zien, en ik heb een afspraak gemaakt om de volgende dag met hem te gaan duiken!

Vandaag (maandag 25 Juni) ben ik dus wezen duiken met Niek. We zijn met de boot naar Crocodile Island gegaan. De duik was echt fantastisch. Er was een groot koraalrif, en enorm veel vissen. Echt schitterend om te zien hoe kleurrijk het hier allemaal is onder water. Op mijn facebook staan wat foto's van het duiken (facebook.com/gerben.plaisier). Helaas moet je ook weer een keer omhoog. Op de boot terug naar het eiland zei ik dat ik hier best nog een keer zou willen duiken. Niek bleek de rest van de dag nog geen klanten te hebben, en dus zijn we vanmiddag weer gaan duiken! Dit maal bij Friday's Rock (en dit maal zonder camera). Ook hier was het weer geweldig. Er kwam een groep van ongeveer 10 Red Snappers boven ons langs zwemmen. Deze units waren allemaal zeker een halve meter lang, en tamelijk dik. Ze hadden geen haast, en dus konden wij ze goed, en van dichtbij, bekijken. Een stukje verderop zagen we een banded see snake liggen. Hij lag opgerold, dus is het moeilijk om de lengte te schatten. Ik denk dat hij/zij zeker een meter lang was. Het gif van dit dier is 10x dodelijker dan dat van de (tevens dodelijke) black mamba. Je moet er dus geen ruzie mee krijgen. Weer wat verderop zagen we een aantal Cleaner shrimps. Schoonmaak garnalen dus. Dit bleken erg grappige dieren te zijn. Toen ik mijn vinger naar een cleaner shrimp uitstak, begon deze mijn vinger gelijk schoon te maken met zijn sprieten. Toen mijn vinger schoon was leek het me een goed idee om het dier ook mijn tanden te laten poetsen. Ik haalde mn automaat uit mn mond, sperde mijn mond open, en het diertje begon gelijk vlijtig mijn tanden schoon te schrobben! Geen gelul! Hilarisch toch! Best een grappig gevoel ook. Op een andere plek zat een enorme school butterfly fishes en emperor angel fishes. Niek ging hier op de boden stil staan. Ik volgde zijn voorbeeld, en weldra waren we omgeven door een enorme groep van deze vissen! Ze zwommen echt gewoon tegen ons aan. Fantastisch, zeker aangezien het erg mooie vissen zijn. Het waren echt 2 geweldige duiken.

Nu is het net avond geworden. Mijn biertje en smakelijke gebak-unit zijn net op, dus het word tijd voor avondeten. Yup, life is treating me well!

PS. Foto's zijn hier een lastig verhaal, omdat het internet in het hostel erg slecht is.

Roland & Monique (pa & moe van Niek)

HaiHaai Gerben, hartstikke leuk hoor je verhaal. Jij maakt ook genoeg avonturen mee. En ja, net als ons, geniet je ook heerlijk van het goeie leven. We vonden het heel leuk om je ontmoet te hebben en samen een "dineetje" veroberd hebben. Misschien voor herhaling vatbaar? Laat maar weten hoor bighouse1957@hotmail.com.
Enne...wij hebben ook een reismeesite www.romo.reismee.nl Veel plezier en fun op Boracay.
Lieve groetjes van Roland & Monique (van Niek) nadoedoeiii

Mutti

Wauw, wat heb je weer veel gezien en gedaan!!! Het casino- stuk is waarschijnlijk speciaal om mij te sarren :) maar de rest is erg leuk! Maar een tandenpoetsende garnaal?!?!? :0

Mutti

Ooooooooooh! Ik heb je foto's gezien op Facebook, wat mooi!! Echt gaaf dat je daar kon duiken.

(o)Leo

Jouw toekomst lijkt duidelijk: reisleider. Alhoewel het wel erg vermoeiend is dat reizen natuurlijk.

familie andeweg

Hoi Gerben,het is even geleden dat we een reactie hebben geplaatst maar we zijn je zeker niet vergeten.Het blijft een bijzondere reis ,wat heb je veel gezien en gedaan,maar we moeten zeggen je ziet er nog goed uit.Geniet nog maar even verder,dan genieten wij nog van je erhalen.

marjolein

Hee ouwe genieterd! Wat een prachtige verhalen weer! Echt geweldig om alles mee te lezen! Leuk ook dat je zoveel mensen ontmoet. Is het geen idee om een garnaal mee te nemen onderweg? Heb je gezelschap en een tandenborstel in een.

Tiara Tours