gerbenplaisier.reismee.nl

Moskou

Goedenacht,

Terwijl een groot deel van Nederland waarschijnlijk nog op 1 oor ligt, zijn wij al een paar uur door Novosibirsk aan het struinen. We hebben zelfs al een interland doerak achter de rug. Maar goed, laat ik bij het begin beginnen.

Maandagmiddag ben ik dus vertrokken naar Riga. Daar had ik een tussenstop van 12 uur (´s nachts wel te verstaan). Hollands als ik ben had ik voor deze nacht geen overnachting geboekt, waardoor ik dus op de luchthaven moest overnachten. Ik was tot mijn verbazing lang niet de enige, ondanks dat er geen andere Nederlanders waren.

De volgende dag vroeg kwam ik aan in Moskou. Vanaf de luchthaven kon ik met het OV naar het hotel reizen. Ik had van tevoren de overstaphaltes opgeschreven. Pas in de bus drong het tot me door dat de namen van de haltes hier in het Russisch vermeld worden, en ik dus niet zo veel aan mijn briefje had. Met de hulp van wat Russen in de bus ging het uiteindelijk toch heel vlotjes. De rest van de dag heb ik wat rondgelopen door Moskou (het rode plein was al afgesloten ivm victory day), en aan het eind van middag arriveerde Wilco ook bij het hotel. ´s Avonds hebben we iets gegeten bij een Amerikaanse vreetschuur (nee, niet de McD).

De volgende dag (woensdag 9 mei, victory day in Rusland) zijn we tamelijk vroeg uit de veren gekropen. Helaas begon het al tijdens het ontbijt te gieten. Gelukkig was de bui om een uur of 10 overgedreven, en bleef het de rest van de dag zo goed als droog. We zijn dus met de metro naar het centrum gegaan. Eenmaal daar aangekomen konden we de metro wel uit, maar mochten we het station niet verlaten. Dit omdat een groot deel van het centrum was afgesloten ivm de parades van het leger op het rode plein. Een station verder mochten we er gelukkig wel uit. De rest van de dag hebben we door Moskou rondgelopen. Overal krioelde het van de tot de tanden toe bewapende militairen en polities. Ook kwamen er geregeld kolonnes dure auto's voorbij, waarschijnlijk met dure meneeren daarin. Al met al een heel spektakel, en erg leuk om te zien.

Toevallig liepen we aan het eind van de middag tegen een podium aan, waar diverse volksoptredens werden gehouden. Ook dit was erg vermakelijk, temeer omdat de toeschouwers steeds uitbundiger werden. Met name een aantal 'wonderschone' dames hadden het erg naar hun zin. Dit leverde zo nu en dan zeer onsmakelijke taferelen op. Denk hierbij aan tachtigjarigen die dansen, tieners die over de grond kruipen of nette stijve meneeren die geen raad weten met hun losgeslagen vrouwen. Buitengewoon vermakelijk. Voor het gemak hebben we deze avond wel bij de McD gegeten. Daarna werden we al spoedig opgehaald bij het hotel, onze treinreis kan gaan beginnen!


Onderweg naar het station zagen we (op de snelweg nota bene) opeens allemaal auto's stoppen. Ook de politie gooide 'm in z'n achteruit en parkeerde netjes op de rechterbaan. Iedereen wilde namelijk graag het vuurwerkspektakel zien vanaf de hoge brug waar de snelweg overheen liep. Helaas hadden wij haast om de trein niet te missen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours