gerbenplaisier.reismee.nl

Maleisie: Tioman, Melaka en KL

Hallo!

Vorige week woensdag lukte het wel om naar Pulau Tioman te gaan. Daar aangekomen bleek het niet heel moeilijk om een slaapplaats te vinden. Een chalet met 2-persoonsbed, eigen badkamer en eigen terras kostte slechts 8 euro per nacht. Ik kon er niet heel lang over tobben. De rest van de dag ben ik met een Nederlander die ik in Mersing had ontmoet, Rudy genaamd, wezen snorkelen, gewoon vanaf het strand. Er was erg veel koraal, en dus ook erg veel vis. Het blijft mooi om te zien hoe kleurrijk dat allemaal is.

Donderdag (5-7) wilden we eigenlijk gaan duiken. De duikschool waar we gereserveerd hadden bedacht op het laatste moment dat het weer te slecht was. Er zouden te veel golven zijn. Daarom hebben we die dag maar een stuk door de jungle gelopen, naar de andere kant van het eiland. We waren vooral op zoek naar slangen. Er schijnen hier namelijk cobra's en pythons te zitten, en zelfs king cobra's. Helaas hebben we slechts 1 kleine slang kunnen vinden. Wel zijn we heel wat apen tegengekomen, en een aantal reuzehagedissen. Die dieren blijken gewoon 2 meter lang te kunnen worden!

Vrijdag wilden we opnieuw gaan duiken. De duikschool waar we weer gereserveerd hadden vond het opnieuw te slecht weer. Dan maar naar een andere duikshop, daar bleken ze wel gewoon te duiken. We zijn met de boot naar Coral Island gegaan, waar we 2 duiken hebben gemaakt. Vooral de 2e duik was erg mooi. We zijn een blue stingray, een enorme pink whipray (van ongeveer 1 vierkante meter), een green turtle (ongeveer 90 cm lang), een kleinere turtle en een hele berg kleinere vissen tegengekomen. Zo mooi!

Zaterdag was het 's ochtends schitterend weer. Ik lag te zweten op het strand. Na een tijdje trok de lucht opeens helemaal dicht, en begon het snoeihard te regenen. Dit duurde ongeveer 3 uur, waarna de dag dus wel voor een groot deel voorbij was.

Zondag ben ik met een andere Nederlander gaan snorkelen bij Ringgis Island. Hier kun je met de boot heen, maar het leek ons leuker om er heen te zwemmen. Het schijnt dat je bij dit eiland haaien kunt spotten. De tocht er naar toe was redelijk zwaar. Het bleek toch best een stukje zwemmen te zijn. Eenmaal bij het eiland kwamen we erg veel kleine vissen tegen. We zijn helemaal om het eiland heen gezwommen, maar het meest bijzondere dat we zagen was een aantal baracuda's. Het zicht was ook niet overal even goed, soms maar een paar meter. Vlakbij het eiland dreef een vlot, waarop we even uitrustten. Inmiddels waren er ook al wat boten gearriveerd met snorkelaars. De kans om iets bijzonders te zien werd er dus niet groter op. Na een tijdje op het vlot gezeten te hebben, plofte ik weer eens in het water om nog wat rond te kijken. Ik was nog geen minuut onderweg toen ik naast mij opeens een dikke haai zag! Ondanks dat ik hier wel naar op zoek was, was het toch tamelijk schrikken. Het was echt een groot dier, hij was zeker anderhalve meter lang. Hij zwom eens rustig om me heen, waarschijnlijk om te kijken of ik eetbaar was. Blijkbaar zie ik er niet heel smakelijk uit, want de haai zwom al snel weer weg. Echt een geweldige ervaring om zo dicht bij, in het wild, naast haai te zwemmen. Adembenemend! De terugtocht naar het strand was een stuk zwaarder dan de heenweg. Er stond namelijk een tamelijke stroming de zee in.

Maandag ben ik weer vertrokken van het prachtige Tioman, richting Melaka. 's Avonds heb ik al wat rondgewandeld door deze stad. Melaka is ongeveer 150 jaar lang in Nederlandse handen geweest. Dit zie je nog goed terug in gebouwen en straatnamen. Zo is er een Stadthuys, en een Heeren street. Dinsdag ben ik Stadthuys in gegaan, waar men een museum heeft ingericht. Vooral het stuk over de Nederlandse tijd was natuurlijk interessant. Best geinig om in een klein stadje in Maleisie dingen als VOC-vlaggen, Nederlandse schilderijen en blauw met witte tegeltjes aan te treffen. Ook op andere plaatsen in Melaka zijn spooren van de Nederlandse tijd achtergelaten. In een ruine van een kerkje stonden bijvoorbeeld een heel aantal grafstenen met teksten als ‘Hier onder leyt begraven ...' Wat ook erg mooi is in Melaka zijn de riksja's. Deze zijn helemaal volgehangen met bloemen, en achterop staat vaak een grote box waar vrolijke muziek uit schalt.

Nadat ik maandagavond en dinsdagochtend door Melaka had rondgelopen had ik het meeste al wel gezien, en dus besloot ik dinsdagmiddag (10-7) de bus te pakken naar Kuala Lumpur. Hier ben ik meteen afgereisd naar China town, op zoek naar een goedkoop hostel. Dit had ik al snel gevonden. De volgende dag ben ik er echter ook gelijk weer vertrokken. Het was namelijk zonder twijfel het slechtste hostel dat ik tot nu toe gehad heb. Chinatown in Kuala Lumpur is misschien wel de leukste chinatown waar ik geweest ben. Het is er erg druk, met overal eetstalletjes en lieden die toeristische prullen verkopen. Chinatown zoals het bedoeld is dus! Tegen middernacht kregen de prostituees en de ratten en kakkerlakken de overhand op straat. Dan weet je dus dat het bedtijd is.

Woensdag ben ik naar de Golden Triangle geweest. Dit is het business district van KL. Het meest imposante gebouw hier is, vanzelfsprekend, de Petronas Towers. Echt een indrukwekkend gebouw. Ook de rest van het business district is aardig mooi, en een heel andere wereld dan Chinatown.

Op het moment van schrijven, donderdag 12-7, zit ik (geloof het of niet) op een bankje in een botanische tuin. Het is vandaag ziedend heet, dus dan is een botanische tuin met veel schaduw opeens best aardig. Ik denk dat ik morgen vertrek uit Kuala Lumpur. Ik weet alleen nog niet waarheen. Het zou mij niet verbazen als ik morgen naar Bangkok vlieg. Daarvandaan kan ik dan naar Chiang Mai in het noorden van Thailand, en dan naar Laos. We zullen zien! Suggesties zijn welkom :)

Cheers

Reacties

Reacties

corinne

He stoere avonturier! Wat lijkt me dat supermooi allemaal! Ga je het niet AL te stoer maken, met je slangen en haaien spotten? Wat als je er in haaieogen wel smakelijk had uitgezien?
Als je weer thuis bent ga ik me denk ik helemaal vergapen aan de foto's! Veel plezier nog!

Kabouter Wesley

Rudy niet

Van

Botanische tuinen zijn dan ook hartstikke leuk! :p

Wilco

Ga je die rivier nog afvaren in Laos?

Gerben

@Wilco Denk het wel ja! Lijkt me wel lache

Kees

Ik zou beslist Angkor nit overslaan op de grens cambodja/ thailand

Japio

@Van: idd!!! Botanische tuinen zijn hartstikke leuk!! Blij dat Gerben dit nu dan ook begrijpt...

Welke van ca. 6 Botanische tuinen van Kuala Lumpur betrof het? Rimba Ilmu Botanic Gardens, behorende bij Universiti Malaya? Die is echt het bezoeken waard!!!! :P

Gerben

@Kees Als ik in de gelegenheid ben ga ik daar inderdaad beslist heen! Lijkt me echt geweldig om te zien, die unit moet zo enorm groot zijn

@Japio Haha lul niet zo slap joh! Het betrof de botanische tuin gelegen in Lake Gardens. De naam van deze tuin is mij niet bekend. Wellicht was dit inderdaad Rimba Ilmu. Anders zou het wel zonde zijn als ik een botanische tuin heb gemist die het bezoeken waard is..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours