gerbenplaisier.reismee.nl

Baikalmeer, Listvyanka en Irkutsk

Goedemiddag,

Op het moment van schrijven zitten we weer in hetzelfde koffiehuis als gisteren. Het blijkt in Irkutsk namelijk niet heel makkelijk om een cafe te vinden, laat staan een met wifi. Terrasjes zijn al helemala uit de boze. Al de tijd dat we in Rusland zijn hebben we er welgeteld 3 gezien, die we dus ook allemaal getest hebben.

Gisteren wilden we vanuit Irkutsk zsm naar het Baikalmeer. Dit meer is nogal groot, het grootste zoetwatermeer ter wereld. Wij hadden een hotel in Listvyanka, dat direct aan het meer ligt. Om daar te komen moesten we op zoek naar 12-persoonsbusjes die ergens in de omgeving van het busstation zouden staan. Dit busstation was een slordige 3 km lopen vanaf het treinstation. We hebben dus gelijk een deel van Irkutsk gezien. Bij het busstation aangekomen was er nergens een 12-persoonsbusje te bekennen. Vermoeid als we waren wilden we een normaal buskaartje kopen. Dit bleek niet nodig, want een chauffeur van een de busjes had ons blijkbaar verdwaasd zien rondlopen, en kwam ons halen. Na een rit van 1,5 uur in een overvol busje (14 personen in een 12-persoonsbusje is veel) door een bergachtig terrein, kwamen we aan in Listvvyanka. Dit bleek een klein maar erg mooi plaatsje te zijn. Het is gebouwd in een dal en helemaal langs het Baikalmeer. Tamelijk langgerekt dus. De omgeving is wel bijzonder mooi, met veel bossen, bergen en natuurlijk het meer.

Om bij het hotel te komen moesten we 2 km terug lopen. Na lang zoeken en wat bellen kwamen we eindelijk in het hotel. We bleken later de enige gasten te zijn. Na 6 dagen stinken en geen douche is een hotel met douche best een verademing. Echter, dorps al het er is, bleek de stroom in heel het dorpje uitgevallen. Douchen ging dus ook niet. We besloten daarom een rondje te gaan lopen langs een beekje, wat tot onze verbazing omgeven was door ijsschotsen. Aardig vreemd, aangezien het er toch wel 20 graden boven 0 was. Het zal er de afgelopen aardig koud zijn geweest.

Er was nog steeds geen stroom, dus hebben we in de lokale supermarkt bier gekocht en dat aan het meer opgedronken. De koelkast werkte in de supermarkt natuurlijk ook niet, maar het Baikalmeer doet prima dienst als walk-in-fridge, met een watertemperatuur van niet veel graden boven nul. Heerlijk bieren dus in het zonnetje langs het meer. Zie foto's ;)
Later in de avond kregen we weer stroom, en konden we dus ook eindelijk weer eens douchen.

Vannacht hebben we eindelijk weer eens in een fatsoenlijk bed geslapen, dat ging ons goed af. Na het ontbijt hebben we nog wat rondgelopen door Listvyanka, en hebben we gekeken bij sleehonden. Er lagen een stuk of 40 honden. Deze dieren werken natuurlijk voornamelijk 's winters. De zomer komen ze door met veel luieren en af en toe trainen. Vlakbij de sleehonden stond een verlaten pantservoertuig. Deze unit kon gewoon open, maar helaas mochten we er geen ritje in maken. Daarna zijn we met een busje teruggegaan naar Irkutsk. Dit maal was de bus lang niet vol, wat dus een stuk comfortabeler was. Na een wilde rit met veel afsnijden en inhalen zijn we nu weer in Irkutsk. Het is hier maar liefst 33 graden. Voor het eerst zien we Russen zonder truien, mutsen en andere koud-weer artikelen lopen.

Vanavond vertrekken we met de Trans-Mongolie express richting Ulaan Baatar. Vandaag is dus onze laatste dag in Rusland. Wat ons opviel is dat de meeste mensen hier nogal nors kijken. Toch blijken ze allemaal erg vriendelijk te zijn en maken ze graag een praatje. Verder valt op dat de meeste Russen bij temperaturen onder de 30 graden het liefst hun winterjas aan houden. Russiche vrouwen zijn over het algemeen mager, met tamelijk lange benen. We begrijpen nu ook wel dat er veel modellen uit dit land komen. De mannen zijn gemiddeld een stuk dikker.

Dat was het weer! Voor de laatste keer uit Rusland ;) En bedankt voor de reacties!

Wilco en Gerben

carol

Blijkt het bij jullie beter weer te zijn dan hier.
Hier is het nog steeds koud.

Ron en Anje

De temperatuur bij jullie is beter dan hier!! Maar wij hebben geen ijsschotsen in het water!! Geniet ervan!!

Celeste

Super leuk reisverhaal! Boni, wat schrijf je leuk! Ooit nagedacht om er iets mee te gaan doen (met dat schrijftalent)? Zorg je nog een beetje voor mn mannetje?
Dikke kus aan beiden!

Tiara Tours