gerbenplaisier.reismee.nl

Ulaan Baatar - Beijing

Afgelopen zondag (20 Mei) begon het laatste stuk van onze reis met de Trans-Mongolie Epress, van Ulaan Baatar naar Beijing.

Zoals velen van u wel zullen weten werd afgelopen zaterdagavond de Champions League finale gespeeld. In Mongolie is het 6 uur later dan in NL, wat dus inhoud dat de wedstrijd hier pas om 02:45 begon. Verstandig als wij zijn hadden we van te voren bij een Irish Pub aan de overkant van het hotel gecheckt of daar de wedstrijd werd uitgezonden. Een klein mevrouwtje dat daar werkte gaf ons een briefje met daarop gekrabbeld '2:00'. Hieruit maakten wij op dat de tv hier om 2 uur aan ging. Derhalve gingen we op tijd naar bed en zetten we de wekker op 02:00. Wie schetst echter onze verbazing toen we om 2 uur voor een gesloten deur stonden! De irish pub was dicht, net als alle andere pubs in de wijde omgeving. In wilde paniek begonnen we rond te rennen door de straten van Ulaan Baatar. Plotsklaps kwam aan als deze paniek een eind, toen we een eettent spotten waar de wedstrijd werd uitgezonden! Samen met 5 mongolen hebben we hier de wedstrijd gekeken. Het voetbal leeft hier blijkbaar niet zo, want bij de tweede helft waren nog maar 3 mongolen wakker. De andere 2 waren tamelijk in slaap gevallen.

Na de huldiging van Chelsea zijn we snel terug gegaan naar het hotel, aangezien onze taxi 20 minuten later al zou vertrekken richting het treinstation. Om 07:15u vertrok onze trein, voor het laatste stuk van de Trans-Mongolie Express richting Beijing. We lagen opnieuw in een 4-peroons slaapunit. Dit maal waren we de enigen is onze unit. De grens tussen Mongolie en China was erg gaaf om te zien. Een groep militairen salueerde hier bij het voorbijkomen van de Trans Mongolie express. Bij aankomst op het station in China stonden douaniers/militairen strak in de houding en werd het chinese volkslied gespeeld. Vervolgens werd de trein een grote hal in gereden. Hier werden alle coupes losgekoppeld en opgetild, om het onderstel te verwisselen.

Inmiddels was het in de trein verschrikkelijk heet geworden. Niet heel vreemd, aangezien we bijna heel de dag door de woestijn hadden gereden. De hele middag bleef het in de trein boven de 35 graden, met een piek van maar liefst 39 graden celsius. Daarnaast was het erg stoffig geworden in de trein. Met name in het gangpad hing een tamelijk dikke stofwolk.

Rond een uur of 12 was het personeel eindelijk klaar met alle paspoortcontroles en andere grensovergang-sores, en mochten we zowaar even uit de trein. Erg prettig, aangezien het in de trein nog steeds erg warm en stoffig was. Om 1 uur vertrok de trein weer. Toen we net onder de wol lagen kwamen er 2 chinese dames binnen. De een was nog dikker dan de ander. Deze dames kwamen de 2 vrije bedden in onze coupe bezetten. Daarbij maakten ze nogal wat kabaal. De volgende dag bleken het toch wel aardige lui te zijn. Het bleek te gaan om een dochten en een moeder. De dochter hield zich vooral bezig met kreuen, zeuren en zagen. De moeder was een stuk vriendelijker. Iedere keer als wij de coupe in kwamen deed ze haar uiterste best om ons van alles aan eten en drinken te geven. Het meerendeel van deze (ongetwijfeld goedbedoelde, maar tamelijk ongewenste) giften hebben we later weg moeten gooien, omdat het te smerig was. Gllibberige koude kippenpotendie strak in het plastik verpakt zitten en vooral uit bot bestaan zijn echt niet lekker.

Smiddags om half 4 zijn we aangekomen in BEIJING! Het eindpunt dus van de Trans-Mongolie Express! Vanaf het station namen we de metro naar het hostel dat we geboekt hadden. Op het moment van schrijven verblijven we daar. Dit hostel bevind zich in een zogenaamde Hutong, wat eigenlijk gewoon een smal steegje is. We hebben zojuist in een restaurant in deze hutong gegeten. Kostte totaal rond de 4 euro voor 2 personen. Bier, rijst en vlees incluis. En het was nog lekker ook. Omdat het zo goedkoop was besloten we hier nog wat koud bier te kopen en dat mee te nemen naar de hotelkamer. Het bier bleek per fles van 0,6 liter slechts 4 Yuan (ongeveer 50 eurocent) te kosten. Awesome!

Facebook en Twitter zijn hier trouwens verboden, dus verwacht van onze kant niet te veel activiteit op deze platformen.

(o)Leo

leuk leuk leuk allemaal (in ieder geval om te lezen)

Mariska

Heey!!

Leuk om jullie verhalen te lezen!!

Geniet ervan!!

Groetjes