gerbenplaisier.reismee.nl

Beijing deel I

Vandaag was dus de eerste dag in Beijing. We zijn redelijk vroeg opgestaan, dan heb je nog wat aan je dag! Bij het hotel waar we verblijven kan je fietsen huren. Het schijnt een hele belevenis te zijn om in Beijing te fietsen, dus besloten we om een tweetal fietsen te huren. Het was inderdaad een hele belevenis. Het aantal fietsen viel nog wel mee, maar de auto´s en bussen zorgen werkelijk op ieder kruispunt weer voor een chaos. Erg vermakelijk om daar doorheen te scheuren.

We zijn eerst naar het Tian An Men plein gefietst. Volgens de Lonely Planet is dit het grootste publieke plein ter wereld. Het is inderdaad gigantisch groot, en natuurlijk druk. Direct aan dit plein ligt de Verboden Stad. Een groot portret van Mao Zedong kijkt uit over het Tian An Men plein. Op de plek van dit portret moet Mao Zedong ook ongeveer gestaan hebben toen hij het Chinese volk mende.

We hebben onze fietsen hier neergezet en zijn te voet de verboden stad doorgewandeld. Het is niet heel verwonderlijk dat het een stad heet, want het complex is echt enorm groot. En uiteraard ook weer onwijs druk. Hele kudden Chinezen wandelen allemaal in dezelfde richting door het complex heen. Bij de grootste bezienswaardigheden ontstaan werkelijk waar gevechten om de beste plek voor het maken van een foto. Zelfs oude mensen beuken vrolijk mee. Een penetrante zweetlucht vergezelt de heen en weer hossende horde. Een schitterend schouwspel!

Na de verboden stad zijn we een park doorgelopen wat naast de Verboden Stad ligt. Dit park staat helemaal volgebouwd met tempels. Erg mooi. Vervolgens zijn we kriskras door hutongs gaan fietsen. Hutongs zijn smalle oude steegjes, waar het vaak tamelijk vol is. Wel erg vermakelijk om alle Chinese bewoners hier bezig te zien.

Omdat Kees vandaag jarig is, besloten we aan het eind van de middag ter ere van zijn verjaardag een glas koud witbier te vatten op een terras. Gefeliciteerd Kees!

´s Avonds wilden we eigenlijk Peking-eend gaan eten. We hadden in het hotel gevraagd waar een goed restaurant zat, en zij hadden er een aangewezen op de kaart. Helaas bleek het vinden van dit restaurant te veel gevraagd. Wel kwamen we door een straat waar peperdure auto uitgestald werden. Er zaten hier in 1 straat dealers van de merken Ferrari, Maserati, BMW, Rolls-Royce, Mercedes, Bugatti, Land Rover, Jaguar, Aston Martin en Lamborghini! Maar er was dus geen enkele Peking-eend te vinden. Daarom zijn we dus maar weer bij de vreetschuur van gisteren gaan zitten. Stapels vlees, een berg rijst en bier was nog steeds erg goedkoop.

Morgen gaan we naar de Great Wall en de Ming Tombs. Word leuk!Bedankt trouwens voor alle reacties steeds. Erg leuk om die te lezen :)

Kees

Proost!

marjanne andeweg

Hallo jongens het is toch wel een heel bijzondere reis die jullie maken,de verhalen zijn lekker makkelijk te lezen (of je er zelf bij bent) en de foto's zijn bijzonder mooi en dit zal nog maar een klein gedeelte zijn vermoed ik.Er zijn aardig wat mensen vanuit Barendrecht die jullie volgen,dat merkt vooral je vader uit de reacties die hij krijgt onderweg.De reis is er toch een die meer mensen zouden willen doen.Groetjes vanuit een warm zonnig Barendrecht

Marjolein

Wat een leuk verhaal weer! Je schrijft zo leuk dat ik het allemaal zo voor me zie, haha twee kaaskoppen op de fiets door Beijing...een bezienswaardigheid op zich :) Zo te horen genieten jullie enorm van de reis, en gezien alle reacties geniet iedereen met jullie mee! Ga zo door!

Tiara Tours