gerbenplaisier.reismee.nl

Beijing deel 2

Uitslapen is voor mietjes!!

Onder dat mom stonden we vanmorgen om half 8 al naast onze bedden om deel te nemen aan een dagexcursie. We hadden een tour geboekt die ons naar de Ming Tombs en naar de Great Wall zou brengen. Uiteindelijk bleek de tour uit 6 excursies te bestaan, waarvan er dus 4 voor ons een verrassing waren. Deze 4 verrassingsexcursies leken vooral in het leven geroepen om het geld uit onze zakken te kloppen. Dat is (helaas voor de Chinezen) niet gelukt. Moet je maar geen Nederlanders mee nemen.

De vrouwelijke chauffeur bracht ons eerst naar de Ming Tombs. Hier liggen keizers uit de Ming dynastie begraven. Het is er niet heel groot, maar wel mooi. Vooral het uitzicht was weer erg mooi. De graftombes zijn trouwens nog nooit geopend.

Vervolgens reden we naar een jade fabriek (jade is een siersteen). Hier kregen we eerst een rondleiding van een dame die nogal haast had. Een minuut later stonden we al in de shop, waar een troep verkoopsters ons opwachtte. Die jade units zijn best heel mooi, maar ook tamelijk prijzig. Hier ontdekten we ook dat wij allebei draken zijn (omdat we geboren zijn in 1988). Van Wilco is het natuurlijk wel bekend dat hij een draak van een vent is, maar voor mij was het toch wel even schrikken. Dit jaar is het jaar van de draak, dus pas op! Wij hebben dit jaar veel geluk!

Ook bij een thee huis en een zijde fabriek kregen we een korte rondleiding, gevolgd door een poging om ons geld te ontfutselen. Vooral bij het thee huis krioelde het van de verkoop dames. Eigenlijk was het hier niet mogelijk om in de winkel te kijken, want er begon altijd wel een verkoopster te ouwehoeren.

De Great Wall was wel bijzonder mooi. Je kon de muur een heel stuk oplopen. Dit was een behoorlijk stijl stuk, wat resulteerde in heel wat bloed, zweet en tranen. Het uitzicht was wel weer heel erg mooi. Wilco zorgde weer voor heel wat bekijks, toen hij op handen en voeten de treden beklom (de treden zijn niet overal even hoog, en er zitten nogal hoge treden tussen). Een Duitser vond het zelfs zo koddig dat hij een foto maakte. Toen Wilco hem passeerde zag de Duitser Wilco´s been, en wist niet hoe snel hij zich moest verontschuldigen. Die Duitser is trouwens niet de enige die de spalk bijzonder vind. Hij is hier echt een attractie.

Na deze drukke dag (het was inmiddels al 4 uur) stelde de gids voor om gratis onze voeten te laten masseren. Waarom niet! Een half uur chillen onder het genot van gefriemel aan onze poten was het gevolg. Uiteraard hadden de chinezen ook hier weer een manier bedacht om geld te verdienen. Eerst kwam er een pedicure langs, en later ook nog een handlezer. Deze lieden probeerden onder de voetmassage hun diensten te verlenen. Deze voetmassage leverde trouwens nog een hilarisch tafereel op. Wij hebben namelijk de afgelopen weken vrij veel gelopen. Onze voeten hebben daar onder geleden. De eerste masseur, die mijn poten onder handen nam, schrok zich wild van het slagveld dat daar was aangericht. Hij moest het even laten zien aan zijn buurman, en samen moesten ze hard lachen om de blaren, vellen en andere gebruikerssporen aan mijn voeten. Het lachen van de buurman hield snel op, toen hij Wilco´s voeten zag. Het was zo erg, dat hij Wilco´s tenen uitgespreid en wel aan zijn buurman ten toon stelde. Samen waren ze erg verbaasd, en moesten ze hard lachen. Net als wij.

Vanavond hebben we weer bij onze favoriete vreetschuur drie deuren verderop gegeten. De mevrouw van de bediening begint ons al te kennen. Zo zet ze geen glazen meer neer naast de bierflesjes, en blijven de stokjes achterwege. Blijkbaar zag ons geklungel met de stokjes er té schandalig uit. We hebben trouwens ontdekt dat al het vlees buiten gebarbecued wordt. Verklaart gelijk waarom het zo lekker is! Zodra er iets klaar is word het er altijd meteen gebracht, zonder dat ze wachten tot de rest van het eten klaar is. De truc is dus om een flinke stapel vlees te bestellen, om een constante aanvoer te garanderen. Bij het afrekenen hield de mevrouw ook al weer rekening met het bier dat we altijd meenemen naar het hotel :) Fijn zo'n dame!

Morgen gaan we waarschijnlijk naar de underground city, een ondergronds complex dat gebouwd is uit angst voor een nucleaire aanval.

Tot morgen!

Hanna

Nice, nice, nice!!

Buurvrouw Celeste Sandra Hoek

In de Pearl market kun je prachtige parels kopen in Beijin. Taxi brengt je daar eenvoudig naartoe. Het is de enige gelegenheid in China om zulke mooie goedkope parels te kopen. Het is overdekt en hoe hoger je in de markt gaat, hoe beter de kwaliteit. Ik heb daar een prachtig snoer gekocht. Wellicht mooi huwelijks kado. Je kijkt je ogen echt uit! Gigantische stapels parels en ze knopen ze waar je bij staat. Echt doen hoor!!

Van

"De mevrouw van de bediening begint ons al te kennen. Zo zet ze geen glazen meer neer naast de bierflesjes, en blijven de stokjes achterwege."

Ik moest gniffelen :p

Manuel

Haha u schrijft zo koddig!

Tiara Tours