gerbenplaisier.reismee.nl

Beijing deel 3

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we na twee drukkere dagen in Beijing gekozen voor een relax dagje. Ondanks dat we geen wekkers hadden gezet waren we om 7 uur toch al even wakker en stonden we om 9 uur al op. Blijkbaar leven we nu meer op het ritme van de zon dan van de tijd, want die zijn we tijdens de reis al verschillende keren uit het oog verloren door alle verschillende tijdzones.

Na een heerlijke kipburger als ontbijt bij de McDonalds zijn we richting de underground city gegaan. Na veel navragen hadden we eindelijk iemand gevonden die uberhaupt van het bestaan van deze ondergrondse gangen afwist. De underground city blijkt al enige jaren gesloten te zijn. Hierop zijn we maar direct doorgegaan naar de zogenoemde bell & drum towers. Dit zijn twee torens waarin, zoals de naam doet vermoeden, bellen en trommels hangen. Wij hebben gekozen om de drumtower van binnen te bekijken. Het toeval wilde dat er op dat moment ook een voorstelling werd gegeven van het geluid wat gemaakt kan worden met de trommels, waarbij 6 Chinezen zich 5 minuten lang uitleefden op de trommels. Erg mooi om te zien (en te horen). Vanaf deze toren was trouwens goed te zien dat het centrum van Beijing voornamelijk bestaat uit laagbouw en dat de hoge gebouwen aan de rand van de stad staan.

Vervolgens hebben we genoten van een heerlijk big mac menu, opnieuw bij de McDonalds dus. Je vraagt je misschien af, wat doen die lui 2 keer op een dag bij de Mac? Welnu, vlees is altijd lekker. Maar het wordt nog eens extra interessant als de menu's in de aanbieding zijn, voor slechts 2 euro per menu. Het zou zonde zijn om dat te laten liggen! Met een goed gevulde maag gingen we richitng de st. Joseph church. Dit zou een oude kerk moeten zijn vlakbij onze hutong. Deze hebben we echter niet gevonden. Wel hebben we onderweg genoten van een peperdure winkelstraat en een voedeselmarkt, waar voornamelijk vlees, vis en fruit geprepareerd en uitgestald werden.

Onderweg werden we nog aangeschoten door een chinese schone dame. Ze vroeg waar we vandaan kwamen, en vond ons toen gelijk zo leuk dat ze 'wat wilde gaan drinken'. Ik had direct al in de smiezen dat ze kwade bedoelingen had, maar Wilco zag het wel zitten. Na een indringend gesprek heb ik hem toch op andere gedachten kunnen brengen, en zijn we weggelopen.

Uiteraard hebben we zojuist weer gegegeten bij onze bekende vreetschuur. De mevrouw die ons dagelijks helpt wist nu zelfs al het aantal stokjes vlees te raden. Amai bravo!! Na weer heerlijk van het vlees en bier te hebben genoten gaven we een voor ons kleine fooi. Blijkbaar krijgen ze dat hier niet veel, want ze wist niet meer wat ze kon zeggen, net zoals de andere 2 medewerkers. Gegiegel was ons deel.

Wilco vertrekt morgenvroeg weer richting Nederland. Zelf verhuis ik naar een ander hostel in Beijing, waar ik blijf tot maandag. Het idee is om dan maandag naar Pingyao te treinen, en daarvandaan even later naar Xi'an.

Gegroet,

Voor de laatste keer van Gerben EN Wilco

PS. We hebben ook wat nieuwe foto's geplaatst in het album 'Beijing'

carol

Wilco, prettige en goede reis terug

marjanne andeweg

Jullie hebben samen echt een schitterende reis gemaakt.Co voor jou een hele goede terugreis en tot morgen.Gerben nog een mooie,fijne verdere reis toegewenst.We zullen je blijven volgen.

Corinne

Praktisch hoor, om in 1 dag gelijk genoeg vlees te eten voor de hele week. Verwacht je schaarste? Je kan toch altijd nog aan de inktvis poten van de markt?
Ti's zo leuk om jullie verhalen te lezen, wat een belevenissen! Goeie reis naar huis Wilco!

Tiara Tours