gerbenplaisier.reismee.nl

Beijing deel 4

Goedemiddag waarde volgers

Afgelopen vrijdag (25 Mei) vond Wilco het wel welletjes, en is hij teruggegaan naar NL. Naar verluid is hij veilig geland, en klaar om zijn burgerbestaan weer op te pakken.

Ik was vrijdag uitgenodigd om te lunchen met een zakenrelatie van mijn vader. Deze zakenrelatie is een professor aan de Chinese University of Agricultural Engineering. De lunch vond plaats in een nogal luxe Noord-Koreaans restaurant, en het was echt goed lachen. Telkens was ik weer verbaasd als er weer een stapel eten op tafel werd gezet. Echt een enorme hoeveelheid aan Noord-Koreaans voedsel. En het was nog bijzonder lekker ook, ondanks dat het voornamelijk vis was. Ook erg leuk om eens met een Chinees Engels te praten. Daar zijn ze over het algemeen niet heel goed in.

Na de lunch ben ik (opnieuw) op zoek gegaan naar de St Joseph Church. Die hadden we de dag daarvoor niet gevonden, en ik kan daar maar slecht tegen. Na ongeveer een uur rondlopen kwam ik een niet heel grote kerk tegen, met een klein plein ervoor. Dit bleek toch de St Joseph Church te zijn. De kerk zelf was dicht, maar 'the huge square' was wel erg levendig. Er waren een soort optredens van dansgroepjes, en daarbij veel publiek. Gezelligheid alom dus! Dit plein ligt direct aan een grote (en dure) winkelstraat. Deze straat staat erom bekend dat er vrouwen rondlopen die op reizende mannen jagen. Dit bleek inderdaad het geval. Ik heb die dag ruim een half dozijn vriendinnen gemaakt. Gek genoeg waren dit allemaal Chinese vrouwen die net als ik op reis zijn, goed Engels spreken en graag iets willen drinken in een bar van hun gading. Volgens de Lonely Planet kan de rekening in deze bars zomaar 2000 yuan (250 euro) bedragen. Nee dank je. Chinezen doen werkelijk alles om geld te verdienen. Wel erg koddig. Na een tijdje herkende ik deze vrouwtjes al van een afstand, en wist ik dus al dat ze mij in het vizier hadden.

De volgende dag (zaterdag 28 Mei) wilde ik naar het Zomerpaleis gaan. 's Ochtends in de slaapzaal zag ik iemand in een lonely planet lezen. Ik vroeg hem waar hij heen ging, en hij bleek ook naar het zomerpaleis te gaan. We zijn er dus samen heen gegaan, wel zo gezellig. Het ging om een Braziliaanse dude van ongeveer mijn leeftijd. Het zomerpaleis was echt schitterend, nog mooier dan de verboden stad. Het was die dag wel erg heet, wat het wel een zware trip maakte. We hebben daar ongeveer 5 uur rondgelopen, en er gingen dus heel wat liters water doorheen.

's Avonds heb ik met Fernando (de Braziliaanse dude) gegeten in de buurt van het hostel. Het hostel is trouwens best ranzig. De slaapzalen zijn prima (ik pas gewoon in het bed) , maar de badkamer is echt smerig. Het lijkt erop of die al een jaar niet schoon is gemaakt.

Vandaag (zondag 29 Mei) ben ik naar een engelstalige kerkdienst geweest. Deze dienst vond plaats in een soort theaterzaal in een hotel. In de tijd dat ik op reis ben is dit pas de eerste keer dat ik een kerkdienst bezoek, dus het was wel erg prettig om dat weer eens te doen.

Nu zit ik in de lobby van het hostel, tussen een berg chinese kinderen die op hun laptops spelletjes spelen. Behalve dit roedel Chinezen zit Fernando er ook, en een Belgische gast die op zoek is naar werk. Morgen ga ik met de nachttrein naar Pingyao, een ouderwets stadje. Daar blijf ik 2 dagen (1 nacht), en vervolgens reis ik met de nachttrein door naar Xi'an. Het huidige plan is dat ik daar een paar dagen blijf, en dan naar Shanghai ga.

Nadat Wilco vrijdag was vertrokken moest ik wel even wennen aan het alleen reizen. Dat is toch echt heel anders dan samen reizen, en aan het begin is het gewoon niet relaxed. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. Nu gaat het namelijk alweer prima, en ik heb er erg veel plezier in!

Regards

Reacties

Reacties

carol

je komt vast wel een medereiziger tegen.

Hugo

Wel apart, in Noord Korea heerst een hongersnood, en in Peking is een Noord-Koreaanse restaurant.
Veel plezier op het Chinese platteland, dat zal er allemaal heel anders uitzien als Beijing.

Corinne

Tsjongejongejonge (Chinese uitspraak)... Wat een ervaringen! Zo leuk om te lezen!

martijn andeweg

dag MR. Boni heb je eindelijk vrouwelijke aandacht, ben je nog niet tevreden!! nog veel plezier verder

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours