gerbenplaisier.reismee.nl

Xi´an

Goedemiddag!

Op dit moment bevind ik mij in Xi'an. Het reizen bevalt me erg goed. Sterker nog, ik ga het steeds leuker vinden. Backpacken is echt een geweldige manier van reizen. Het is relatief goedkoop, en je ontmoet veel mensen. In de hostels ontmoet ik over het algemeen buitenlandse medereizigers. Op straat lopen vooral Chinezen. Chinezen vinden buitenlandse reizigers over het algemeen erg interessant. Sommigen vinden me zelfs zo interessant dat ze met me op de foto willen. Gisteren nog wilden 2 Chinese meisjes met me op de foto 'omdat ik zo handsome ben'. Sterke redenering. Ik kon er geen speld tussen krijgen, en heb er dus maar mee ingestemd. Helaas spreken de meeste chinezen erg slecht Engels. De meesten houden het daarom bij staren.

Ik ben inmiddels al een paar dagen in Xi´an, om precies te zijn sinds donderdagochtend 31 Mei om kwart over 6. Sta mij toe wat van mijn belevenissen van de afgelopen dagen met u te delen.

Xi'an is ooit de hoofdstad van China geweest. Daar is nu niet veel meer van te merken. Het is wel een erg grote stad (10 miljoen inwoners), maar daar zijn er wel meer van in China.Donderdag heb ik wat dingen in Xi'an bekeken. Het leukste was het muslim quarter. Je zou het niet verwachten, maar hier leven veel moslims. De straten staan aan beide kanten helemaal volgebouwd met eetkraampjes. Deze mensen blijken erg van vlees te houden. En laten we eerlijk zijn, ik zou mezelf niet zijn als ik niet hier en daar een vleesje mee zou prikken! Volgens de Lonely Planet zou hier ergens een grote moskee staan. Gek genoeg kon ik deze moskee nergens vinden. Toen ik aan het zoeken was kwam er een Amerikaans koppel naar me toe, met de vraag waar de Great Mosque is. Dat wist ik dus niet. Samen hebben we m uiteindelijk wel gevonden. Eerlijk gezegd was de moskee niet echt bijzonder groot. Wel was ie erg mooi.

Vrijdag (1 Juni) ben ik naar het Terracotta leger geweest. Er worden veel tours hierheen georganiseerd, maar die zijn allemaal behoorlijk duur. Ik ben dus met een publieke bus gegaan, die voornamelijk gevuld was met Chinezen. Eigenlijk was ik de enige zonder spleetogen. Vervolgens heb ik het terracotta leger bekeken met 2 chinezen die ik in de bus had ontmoet. Erg aardige lui, en ook wel handig om mensen bij je te hebben die zowel Engels als Mandarijn spreken. Het Terracotta leger was erg bijzonder om te zien. Er zijn meer dan 6000 soldaten opgegraven, en men is nog steeds bezig met opgravingen. Erg bijzonder. Na het terracotta leger ben ik met een taxi naar de Huaqing hot springs gegaan. Hier bleek de entreeprijs echter een stuk hoger te zijn dan ik had verwacht. Niet meer de moeite waard dus. Tegenover de hot springs was nog een entreepoortje. Ik vermoedde dat je hier een berg kon beklimmen. Het kostte niet veel, en dus besloot ik er naar binnen te gaan. Het bleek inderdaad om een berg te gaan. Onderaan de berg was een park dat aangelegd was als herdenking van een oorlogsfeit. Kennelijk zijn de Jappen hier ooit tegengehouden. Ik ben een heel stuk de berg opgelopen. Het was erg warm. Ik had al een tijdje geen sterveling meer gezien (op wat vogels na) toen ik opeens in een klein dorpje terecht kwam. Van al dat lopen krijg je trek, en dus bestelde ik in de plaatselijke toko een bak noedelsoep. Ik vroeg nog om 'not spicy', maar die boodschap bleek niet bepaald over te komen. Al toen ik mijn vork (ja ja, ork ork ork, noedelsoep eet je met een vork) aflebberde, sprongen de tranen me in de ogen en brak het klamme zweet me uit. Uiteindelijk bleek het toch een heel aardig soepje te zijn. 's Avonds heb ik gegeten met 4 Duitsers. Het gesprek begon in het Engels, maar ging al snel over op Duits. Dat ging (ondanks mijn gebrekkige Duits) een stuk vlotter.

Ook zaterdag (2 Mei) was het weer erg warm. Vooral in de stad zelf is het dan erg benauwd. Het is me hier in Xi'an nog niet gelukt om een blauwe lucht te zien. Net als in Beijing hangt hier een tamelijke smogwolk. Deze dag ben ik in de Drum Tower geklommen. Hier werd een drumconcert van ongeveer 15 minuten gegeven. Klonk erg goed! De rest van de dag heb ik nog wat rondgelopen door Xi'an. Er is hier in de stad een aantal grote pleinen, meestal met een grote fontijn erop. Vooral de fontijn op het plein bij de Big Goose Pagoda is enorm. Ik heb nog nooit zo'n partij fonteinen bij elkaar gezien. 's Avonds verzamelt zich heel wat volk op de pleinen. Ze komen de avond spelend, dansend, chillend of vliegerend door. Een gezellige boel dus!

Vandaag (zondag 3 Mei) heb ik over de stadsmuur gewandeld. Dit was een wandeling van 14 km, maar wel erg relaxed. Je ziet zo heel wat van Xi'an. Verder heb ik vandaag nog niet zo veel uitgevoerd. Ik heb net ontdekt dat er op het dak van het hotel een soort tuin is met bijzonder prettige stoelen. Daar zit ik dus, samen met wat andere mensen uit dit hostel, al een tijdje te genieten van een biertje. Het kan beroerder.

Morgen vervolg ik mijn reis naar Shanghai. Ik heb een ticket gekocht voor de nachttrein, die morgenavond vertrekt uit Xi'an en 14 uur laten in Shanghai aankomt. Ik zal proberen straks nog wat foto's te uploaden!

Gegroet

Reacties

Reacties

(o)Leo

Neefie neefie wat maak jij leuke dingen mee en wat kan je ontzettend leuk schrijven.
Het is hier trouwens inmiddels juni ;-) en net zo koud als met Kerst. Weet je dat ook weer.

Van

Ik vroeg me ook al af in welke tijdzone je opeens terecht was gekomen toen het weer mei was... :p

Verder goed om te lezen dat het backpacken je bevalt, anders duurt zo'n reis nogal lang...

Aafke en Mark

Hoi Gerben,
Gisteren je weblog ontvangen via je moeder. Wat schrijf je leuk zeg. Ik heb al stukjes zitten voorlezen aan Mark omdat hij zich afvroeg waarom ik elke keer zo zat te lachen.
Over Mongolie pas een boek gelezen geschreven door een zendelinge Hanneke van Dam (Alles opgeven en rijk worden). Hierdoor bepaalde woorden bekend die jij gebruikt.
Gerben, geniet en blijf sterk, ook als je soms een maatje mist. Vanaf nu leven beleven we de reis ook een beetje mee en zijn we in gedachten nabij.
liefs van Mark en Aafke

Lotte

Hoi Gerben,
Nu ik al deze verhalen lees denk ik dat het zeker wel heel erg leuk moet zijn!
Doei, Lotte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours