gerbenplaisier.reismee.nl

Shanghai

Hi


Ik ben inmiddels een maand op reis. Het backpacken is hard werken, en ik heb dan ook maar weinig tijd om te relaxen. Het is best een zwaar bestaan, en erg vermoeiend... Dat is natuurlijk gelul. Het is heerlijk, en ik hou dit naar verwachting nog wel een maand of 2 vol!

Chinezen zijn best rare mensen. Ze zijn over het algemeen niet heel sociaal. Dat merk je bijvoorbeeld in het verkeer, waar iedereen alleen om zichzelf lijkt te denken. Ook merk je het in de wachtrij. Zodra ze maar vermoeden dat er ergens een rij ontstaat, beginnen ze al te dringen. Voorpiepen in een wachtrij is ook eerder regel dan uitzondering. Als je in de rij staat moet je echt tegen de persoon voor je aan gaan staan, anders piept er gewoon iemand tussen. En dan is er natuurlijk het spugen op straat. Ze schrapen dan eerst luid hun keel, om vervolgens een lading spuug los te laten. Het interesseert ze verder niet zo veel waar dit terecht komt. Ik heb al meermalen ternauwernood een rochel kunnen ontwijken. De oudste Chinezen zijn allemaal erg klein en mager. Zij vinden buitenlanders erg vreemd, maar vinden het de normaalste zaak van de wereld om buitenlanders met open mond aan te staren. De generatie daaronder bestaat voor een groot deel uit welvaarts-chinezen. Veel van hen dragen bolle buiken en plofkoppen. Ze lijken vooral bezig te zijn met hun eigen activiteiten, en besteden maar weinig aandacht aan wat er om hen heen gebeurt. De generatie daaronder lijkt een stuk meer op westerlingen. Ze zijn een stuk vriendelijker, en proberen ook vaak een praatje te maken met buitenlanders.

Afgelopen maandag ben ik met de nachttrein vertrokken uit Xi'an, in de richting van Shanghai. Normaal gesproken slaap ik prima in nachttreinen, maar deze rit was dat anders. In de 6-persoonsunit lagen 2 Chinezen loeihard te snurken. Vooral 1 van hen maakte een enorm kabaal. Het geluid dat hij maakte leek een beetje op het geluid van een trompet. Echt mieters hard. Soms werd hij even wakker, en dan stopte het gesnurk dus. Maar zodra hij zijn bolle hoofd weer op zijn kussen legde begon het getetter direct weer. Ik heb dus maar mijn laptop gepakt, en heb keihard de skihut CD aangezet.

Dinsdagochtend (5 JUNI) kwam ik dus aan in Shanghai. Het eerste wat hier opviel was dat er eigenlijk alleen maar hoge gebouwen staan. Gebouwen van minder dan 5 verdiepingen bestaan hier nauwelijks. Deze eerste dag ben ik eerst naar The Bund gegaan. Dit is een soort Wall Street. Er staan veel grote oude gebouwen, voornamelijk van banken. Aan de andere kant van de rivier is een heel nieuw deel van Shanghai gebouwd. Dit deel (Pudong genaamd) bestaat uitsluitend uit wolkenkrabbers. Niet zomaar wolkenkrabbers, maar onwijs hoge wolkenkrabbers. Het lijkt wel een wedloop wie er de hoogste toren kan bouwen. Snoeverig als ik ben wilde ik wel de hoogste toren in. Deze toren heet Shanghai World Financial Center, en is 492 meter hoog. Ik moet zeggen dat je vanaf de 100e verdieping (op 474 meter hoogte) een aardig uitzicht heb. Schitterend! 's Avonds heb ik nog wat over Nanjing Road gewandeld. Dit is een beroemde winkelstraat. Net als in heel de stad staan ook hier vooral heel erg hoge gebouwen. In de winkelstraat zelf lopen erg veel straatverkopers, die allemaal hetzelfde verkopen. Eerst proberen ze schoenen, shirts en horloges te slijten, als dat niet lukt hebben ze altijd nog een massage in de aanbieding. Zelfs in de officiële Nike-shop liep volk rond dat goedkopere Nike-spullen verkocht.

Woensdag (6 JUNI) ben ik naar Suzhou gegaan. Dit is een kleinere stad vlakbij Shanghai. Suzhou zou het Venetië van het Oosten moeten zijn. Hier heb ik helaas maar weinig van gemerkt. Hier en daar had men een sloot gegraven, waar heel af en toe een bootje in lag. In totaal heb ik maar 2 of 3 boten gezien. Waarschijnlijk was dit ooit een mooie stad, maar is deze stad een slachtoffer geworden van de Chinese bouwdrang.
Donderdag (7 JUNI) heb ik een ticket gekocht voor een sightseeing bus. Ik denk dat dit mijn eerste keer in een sightseeing bus was. Het ticket kostte niet veel, en je kan er zo vaak uit- en instappen als je wil. Ideaal dus om snel een groot deel van de stad te zien. Het blijft bizar om te zien hoeveel wolkenkrabbers er hier staan. Shanghai is een behoorlijk rijke stad. Zo zijn er (naast de wolkenkrabbers natuurlijk) veel dealers van dure automerken. Ferrari, Lamborghini, Porsche etc. Leuk om alvast mijn volgende auto te zien.

Vandaag (vrijdag 8 JUNI) ben ik met de trein naar Hangzhou gegaan. Hier is een groot meer, dat de moeite waard schijnt te zijn. Eerste prioriteit is echter om een goede kroeg te vinden waar het EK wordt uitgezonden. Dat ga ik vanavond eens uitzoeken, zodat ik morgen in mijn oranje-outfit om 12 uur 's nachts Nederland aan kan moedigen!

Cheers!

Reacties

Reacties

Wilco

Hey Boni

Mooi man weer dit verhaal! Ben benieuwd naar t volgende stuk! Werkse ;)

marjanneandeweg

Hoi Gerben,je verhalen zijn makkelijk en leuk om te lezen,je ziet het zo voor je.We zijn blij dat het zo goed en voorspoedig verloopt je reis en dat je er zelf ook echt van geniet.Veel plezier verder,groetjes van ons allen.

Corinne en Lotte

Ha, eindelijk weer een verhaal! Ik heb het net voorgelezen aan Lotte, dat vindt ze zo makkelijk. Echt leuk, we zien het allemaal voor ons! Liefs, L & C

japie

Ski hut?? U kunt beter naar "Goede Charlotte" luisteren, die spreekt van: Auto's en geld! Jongens met Ferrari's en een materialistische wereld.
"Ferrari, Lamborghini, Porsche etc. Leuk om alvast mijn volgende auto te zien..." Jaja

Hanna

Hoho Japie, met de skihut cd valt niet te spotten;).

Hugo

Leuk dat de generaties bij Chinezen zo verschillen, net Nederlanders dus. Hangbuiken en plofkoppen komen hier alleen bij alle leeftijden voor.
Gelukkig heb je geen hoogtevrees!

Sterkte verder.

Richard

Ook in China is de skihut soms de laatste mogelijkheid die je hebt om escalatie van een conflict te voorkomen.

martijn Andeweg

jammer dat je "alice" niet op je CD hebt staan. wat betreft je nieuwe auto ben ik benieuwd, kunnen we straatrces houden:). hopelijk lukt het je een goede kroeg te vinden voor wedstrijd vanavond. hup HOLLAND hup, Forza MR. Boni.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours