gerbenplaisier.reismee.nl

Hangzhou

Goeiemiddag

De afgelopen 3 dagen ben ik in Hangzhou geweest. Zoals gezegd was de eerste prioriteit hier om een fatsoenlijke kroeg te vinden om het EK te kijken. Ik had van het hostelpersoneel gehoord dat je in de Maya Bar goed voetbal kan kijken. Rond een uur of 8 ´s avonds ben ik dus vertrokken uit het hostel. Het idee was om onderweg wat te eten, en dan naar deze Maya Bar te gaan. Ik was nog maar net vertrokken toen er een Fransman de weg kwam vragen. Aangezien ik nog maar net in Hangzhou was, kon ik hem niet echt helpen. Toen hij vernam dat ik voornemens was om het EK te gaan kijken, bleek hij met dezelfde plannen rond te lopen. Na eerst te hebben gegeten zijn we dus samen op zoek gegaan naar de Maya Bar. We hadden nog 3 uur de tijd om deze bar te vinden. Ruim voldoende, zou je zeggen. Helemaal als je met de taxi gaat. Helaas bleek het een stuk gecompliceerder te liggen. Na herhaardelijk de weg te hebben gevraagd, en ook herhaardelijk een andere kant op te zijn gestuurd, viel het ons op dat de meeste locals bij het horen van de naam ´Maya Bar´ gelijk ´Gaga!´ begonnen te krijsen. We beredeneerden dat er een link moest zijn tussen deze 2 namen. Na nog wat rond te hebben gedwaald kwamen we een complex tegen met de naam ´Gaga Fashion Club´. Mevrouw Gaga schijnt hier nogal populair te zijn. Helaas was er in deze club weinig voetbal te zien. Na vluchtig wat danspasjes te hebben gewaagd met de locale Chinezen zijn we dus maar weer verder gaan zoeken. Op een gegeven moment kwamen we een groepje jonge locals tegen. Deze lui probeerden ons zo goed en zo kwaad als het kan uit te leggen waar de Maya Bar was. Helaas slaagden ze daar bepaald niet in. Dit hadden ze zelf ook wel in de gaten, en dus besloten ze ons er maar even heen te brengen. Ideaal!

De volgende dag speelde Nederland. Ik ging dus weer naar de Maya Bar. Tot mijn schrik stond er dit maal geen voetbal aan! Het was inmiddels al kwart voor 12 (een kwartie voor de wedstrijd begint dus). Gelukkig had ik nog een troef achter de hand. Ik had namelijk smiddags gegeten in een pizzarestaurant. De eigenaar daarvan bleek Nederlands te zijn, en hij had mij verteld dat er een aantal Nederlanders voetbal gingen kijken in een andere bar. Ik ben dus als een malle naar die andere bar gegaan. Daar zaten inderdaad andere Nederlanders voetbal te kijken, en tezamen hebben we Nederland dus zien verliezen... Tot groot genoegen van een aantal aanwezige Duitsers. Het blijven nare lui, die moffen.

Omdat de wedstrijden hier dus ´s nachts zijn, gaat er een aardig deel van de dag heen met uitslapen. Zo heb je dus weinig aan je dag. Daarom ben ik 3 dagen in Hangzhou gebleven, zodat er toch genoeg tijd was om alles te zien. Het meer is inderdaad erg mooi. Ik heb er een stuk met een boot overheen gevaren naar wat eilandjes, en verder een stuk er langs gelopen. De stad zelf is niet heel bijzonder. Wel valt op dat er tamelijk veel geld zit. Je ziet hier zomaar meerdere Rolls Royces, Lamborghini´s en stapels Porsches rijden. Het schijnt dat Hangzhou 20 jaar geleden nog maar 20000 inwoners had. Deze inwoners waren toen al tamelijk rijk, en hadden dus veel land. Inmiddels telt de stad ruim 6 miljoen inwoners. Het land dat de originele inwoners bezaten is dus vreselijk veel waard geworden. Een van de gevolgen hiervan is dat ze hun kinderen erg schijnen te verwennen. Ik hoorde van een knaap die in een hotel achter de bar werkt. Hij verdient ongeveer 500 euro per maand, maar komt wel elke dag in een Porsche GT naar zijn werk.

Het op straat eten blijft ook erg leuk. Het heeft me inmiddels wel een paar dagen spetterpoep opgeleverd, maar dat heb ik er graag voor over. Zondagavond was ik een stukje door de stad gaan lopen, en kwam toen opeens een voedselmarkt tegen. Hier heb ik eerst een bak voer gekocht waarvan ik geen idee heb wat het was. Glibberige slierten, groenten en meer van dat werk. Gek genoeg was het bijzonder smakelijk. Echer, er zat geen vlees in. Gelukkig stonden er een paar kraampjes verderop 2 jongens te barbecuen! Het feest werd nog groter toen er in een ton naast het kraampje bier bleek te zitten! Fantastisch!

Een paar uur later kreeg ik opnieuw trek, en dus besloot ik om te gaan kijken of de markt er nog was (het was inmiddels tegen middernacht). En ja hoor, de barbecuers stonden er nog! Geweldig, dit land! Het was inmiddels niet zo druk meer op de markt, en dus besloot een van de barbecuers dat het een goed idee was om samen met mij wat bier te nuttigen. Ik kon uiteraard niet anders dan er mee instemmen! Temeer omdat het om een zeer koddig sujet ging (zie foto).

Inmiddels ben ik per nachttrein naar Guilin gereisd. De reis van 17 uur bleek uiteindelijk 20 uur te duren. Best lang, maar ik ben inmiddels wel wat gewend wat treinreizen betreft. Nu is het weer zaak om een goede kroeg te vinden waar voetbal gekeken kan worden. De wedstrijd tegen DL zou ik uiteraard niet graag missen!

Foto´s volgens spoedig!

Reacties

Reacties

Marieke van Eijsden

Weer drie uur lopen rennen om Nederland te zien verliezen?
Ik zou mijn tijd echt wel beter gebruiken, als ik jou was!
We genieten hier van je verhalen, trouwens!

corinne

Hey levensgenieter!
Je gaat dat geweldige land toch niet al te leuk vinden hè! Vergeet niet dat het hier ook leuk is...en dat we je wel terug verwachten! Het lijkt me inderdaad heel belangrijk dat als je 20 uur gereisd hebt om Guilin te zien, eerst op zoek gaat naar bier en spelen. Veel plezier nog, we genieten mee!

(o)Leo

Hey Gerben,
Dit gaat wel een beetje lang duren hoor. Eerst iedereen lekker maken en dan zomaar dagen niets schrijven, dat kan dus echt niet. Lig je een lange roes uit te slapen, is er geen internet of valt er nieks meer te beleven, of ben je een chinees meisje tegengekomen waar je niet meer van af komt en waardoor je geen tijd meer hebt om te bloggen?
Hup een volgende aflevering graag!

Gerben

Haha! Ik heb het de afgelopen dagen erg druk gehad, maar er zit weer een verhaal aan te komen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours